Pierwszym krokiem do zanurzenia się w świecie e-handlu jest zadanie jednego prostego pytania: czym jest e-handel?

Handel elektroniczny jest aktem kupna i sprzedaży przez Internet. Jeśli dokonujesz transakcji handlowych przez Internet, to już angażujesz się w jakąś formę eHandlu.

To powiedziawszy, możemy teraz zrobić kolejny skok do głębokiego końca i dowiedzieć się wszystkiego o tym, co przemysł e-commerce pociąga za sobą, jak to wszystko się zaczęło, jakie są rodzaje e-handlu, a także co e-commerce może zrobić dla Ciebie.

Historia handlu elektronicznego

Handel elektroniczny przeszedł długą drogę od jego skromnych początków w latach 90-tych, kiedy Internet oficjalnie otworzył się na komercyjne wykorzystanie. W dzisiejszych czasach, transakcje w handlu elektronicznym stanowią miliardy funtów sprzedaży każdego roku i kwota ta tylko się zwiększa.

Jednak wszystko zaczęło się od pojedynczej transakcji w 1994 roku, gdy płyta Sting została sprzedana od jednego przyjaciela do drugiego, coś co teraz nazwalibyśmy transakcją eHandlu C2C (do tego dojdziemy wkrótce).

Wcześniej, oryginalna koncepcja eHandlu została stworzona przez Michaela Aldricha w 1979 roku. W 1980 roku sprzedał on swój system eCommerce jako rozwiązanie Business-to-Business (B2B) na terenie Wielkiej Brytanii i części Europy, który pierwotnie składał się ze zmodyfikowanego telewizora, połączonego z linią telefoniczną i komputerem do przetwarzania transakcji w czasie rzeczywistym.

Dopiero w 1992 roku system tablic ogłoszeń telefonicznych został wykorzystany jako księgarnia online znana jako Book Stacks Unlimited, przez Charlesa M. Stacka, który dwa lata później przeszedł do własnego Books.com w Internecie, tylko po to, aby przyciągnąć tysiące odwiedzających i dokonać ogromnej sprzedaży.

W połowie lat 90-tych zaczęły powstawać internetowe targowiska, a w 1995 roku Amazon.com został uruchomiony jako księgarnia internetowa, która nie napotykała na takie same fizyczne ograniczenia jak jej konkurenci z księgarni cegieł i zaprawy murarskiej. Doprowadziło to do tego, że Amazon rozszerzyła swoją ofertę produktów poza książki i jest obecnie największym na świecie sprzedawcą elektroniki, zabawek, żywności, odzieży, mebli, a także produktów cyfrowych, takich jak e-książki, pliki do pobrania muzyki i wideo.

Amazon nie tylko zapewnił platformę dla transakcji B2B, B2C, jak również C2C eHandlu, ale również eBay zadebiutował w 1995 roku, a następnie Etsy w 2005. Teraz sieć jest domem dla wielu internetowych platform sprzedaży, które są dobrze dostosowane zarówno do przedsiębiorstw, jak i sprzedawców indywidualnych, co pozwala im na handel nowymi, używanymi i niszowymi elementami w bezpiecznym środowisku, z dobrym przepływem ruchu i uczciwej mediacji w przypadku powstania sporu, co daje kupującym pewność, że rozstać się z ich ciężko zarobionych pieniędzy przez Internet.

Wraz z rozwojem eHandlu, przyszła ekspansja rozwiązań płatności online i mCommerce (handel mobilny).

PayPal rozpoczął obsługę płatności w imieniu firm eHandlu w 1998 roku i teraz pozwala swoim klientom na wysyłanie, otrzymywanie i przechowywanie funduszy na całym świecie w 200 krajach w 26 różnych walutach.

Chociaż Amazon uruchomiła swoją pierwszą stronę internetową poświęconą handlowi mobilnemu w 2001 r., to właśnie ostatnie innowacje w technologii smartfonów i kwitnąca kultura mediów społecznościowych znacznie zwiększyły sprzedaż online dzięki wykorzystaniu telefonów komórkowych. Obecnie ludzie kupują i sprzedają w Internecie za pośrednictwem przenośnych urządzeń, takich jak telefony komórkowe i tablety, a nie tylko komputery stacjonarne i przenośne.

Jakie są różne kategorie handlu elektronicznego?

Istnieją trzy główne rodzaje handlu elektronicznego, w które można się zaangażować:

Przedmioty fizyczne - Zazwyczaj sprzedawcy internetowi sprzedają szereg produktów, które mogą być dostarczone do drzwi klienta lub zaaranżowane do odbioru. W tym pokoleniu jest teraz normą kupowanie ubrań, elektroniki, prezentów, a nawet codziennych niezbędnych przedmiotów online. Kupujący po prostu dodają produkty do swoich internetowych koszyków lub koszy, przechodzą do bezpiecznego środowiska kasowego i ich zamówienie jest składane.

Usługi - Wszyscy, od firm projektujących strony internetowe po freelancerzy, świadczą teraz swoje usługi przez Internet. Ludzie płacą za usługi takie jak czesne online, członkostwo w subskrypcji, rejestrację domen i hosting.

Strona Fiverr.com jest słynną platformą dla freelancerów sprzedających swoje usługi, które obejmują wszystko, od pisania artykułów do projektowania graficznego.

Produkty cyfrowe - dobra niematerialne to najłatwiejsze rzeczy do sprzedania przez Internet i mogą być źródłem wysoce dochodowych pomysłów biznesowych.

Produkty cyfrowe, które sprzedają sprzedawcy internetowi, obejmują e-książki, muzykę i filmy do pobrania, fotografie giełdowe i oprogramowanie komputerowe.

Te trzy rodzaje można podzielić na sześć kolejnych kategorii:

Business-to-Business (B2B) - Kiedy jeden biznes dostarcza swoje towary lub usługi do innego. Ten rodzaj handlu elektronicznego zazwyczaj obejmuje hurtowe ilości, ceny hurtowe i standardowe wyposażenie przemysłowe, które byłoby przytłaczające dla indywidualnego nabywcy.

Dobrymi przykładami mogą być zakupy on-line artykułów biurowych, sprzętu medycznego i produktów hurtowych, takich jak odzież sportowa, bezpośrednio od producentów.

Business-to-Consumer (B2C) - Najbardziej znany rodzaj handlu elektronicznego, w którym sprzedaż odbywa się tak, jak w tradycyjnym sklepie z cegieł i zaprawy murarskiej między przedsiębiorstwem a klientem, z wyjątkiem tego, że wszystko odbywa się przez Internet.

W Internecie dostępna jest szeroka gama produktów i usług dla ogółu konsumentów, z których najbardziej popularne to elektronika, odzież i upominki, podczas gdy niektóre z najpopularniejszych usług, za które ludzie zazwyczaj płacą, to loty, korepetycje online i abonamenty.

Consumer-to-Consumer (C2C) - Wiele osób stara się sprzedawać online, jednak nie każdy potrzebuje własnej strony e-commerce na zamówienie.

Platformy sprzedaży internetowej, takie jak eBay, pozwalają konsumentom na sprzedaż na mniejszą skalę innym konsumentom w bezpiecznym środowisku, które jest idealne do sprzedaży towarów używanych i jednorazowych.

Consumer-to-Business (C2B) - W przeciwieństwie do typowych transakcji B2C, transakcje między konsumentami mają miejsce wtedy, gdy konsument nadaje wartość firmie, oferując usługę.

Dobrym przykładem jest sytuacja, gdy firma płaci blogerowi za promowanie swojego produktu lub usługi w celu zwiększenia świadomości marki.

Business-to-Administration (B2A) lub Business-to-Government (B2G) - eHandel zrewolucjonizował świat w taki sposób, że nawet rządy i administracje publiczne zwróciły się do Internetu po wiele z ich rozwiązań biznesowych.

Przykładem może być sytuacja, w której administracja lub rząd korzysta z usług przedsiębiorstwa będącego stroną trzecią w celu digitalizacji swoich wniosków, aby umożliwić społeczeństwu ich składanie przez Internet, a nie konwencjonalnymi, wolniejszymi metodami papierowymi.

Consumer-to-Administration (C2A) - Konsumenci mogą teraz dokonywać płatności online do organów administracji publicznej i rządów, dzięki dostępnym na całym świecie rozwiązaniom e-commerce.

Przykładem transakcji w handlu elektronicznym C2A byłby konsument płacący podatki bezpośrednio do administracji publicznej za pomocą systemu płatności online.

Jakie są korzyści płynące z handlu elektronicznego?

Innowacyjność handlu elektronicznego zwiększyła korzyści i możliwości biznesowe dla wszystkich, którzy w nim uczestniczą, a dla przedsiębiorstw, które nie zrobiły jeszcze tego kroku naprzód w świecie handlu elektronicznego, istnieją wyraźne wady. Więc jakie są korzyści z eHandlu?

Zdolność do osiągnięcia globalnego rynku

Strona internetowa eHandlu nie ma tych samych fizycznych ograniczeń co sklep z cegłami i zaprawą murarską. Dzięki stronie eHandlu możesz zwiększyć świadomość swojej marki w celu rozszerzenia bazy klientów w całym kraju, a nawet na całym świecie, ponieważ każdy, kto ma dostęp do Internetu, może potencjalnie dokonać zakupu. Jest to szczególnie korzystne dla firm wysyłkowych i tych, które sprzedają produkty i usługi cyfrowe.

Otwarte wszystkie godziny

Sprzedawcy mogą cieszyć się wzrostem obrotów dzięki temu, że ich sklep internetowy może być otwarty 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku. Sprzedawcy mogą dosłownie generować sprzedaż podczas snu! Podobnie, kupujący mają korzyść z robienia zakupów online w zaciszu własnego domu o każdej porze dnia i nocy. Jest to niezwykle praktyczne dla osób, które są w pracy w godzinach szczytu, lub dla tych, którzy mają trudności z wyjściem na zakupy, co może być z wielu osobistych powodów.

Niższe koszty ogólne

Sklepy internetowe wymagają minimum uwagi w porównaniu do sklepów z cegłami i zaprawą murarską. Do ich prowadzenia potrzebna jest mniejsza liczba pracowników, a koszty ogólne są znacznie niższe w porównaniu z kosztami wynajmu i utrzymania obiektu.

Zdolność do pracy z każdego miejsca na świecie

Jeśli masz dostęp do Internetu i komputera lub urządzenia, takiego jak tablet czy nawet smartfon, możesz sterować swoją stroną e-commerce z dowolnego miejsca na świecie, dzięki temu, że jest ona prowadzona na internetowym panelu sterowania. Udany biznes eHandlu może oznaczać, że nie musisz siedzieć w biurze przez cały dzień lub mieć kłopotów z 9 do 5 godzin szczytu z powrotem i do jednego z nich.

Zarządzanie zapasami

Panel kontrolny eCommerce pomaga w przeprowadzeniu i utrzymaniu pełnej kontroli stanów magazynowych Twoich produktów, dzięki czemu możesz być świadomy, kiedy stany magazynowe są zbyt niskie, tak abyś mógł na czas zmienić zamówienie, aby nie przegapić sprzedaży.

Marketing ukierunkowany

Składając zamówienie online, klienci zostawiają swoje imiona i nazwiska oraz dane kontaktowe, co umożliwi sprzedawcom zaoferowanie im bardziej spersonalizowanych zakupów. Dodanie przyjaznego akcentu do korespondencji poprzez podanie imienia i nazwiska klienta idzie daleko, a jeśli zaprenumeruje on biuletyn, z czasem sprzedawca zyska listę klientów, z którymi może potencjalnie wygenerować większą sprzedaż.

Na jaką platformę handlu elektronicznego powinienem się wybrać?

Istnieją trzy rodzaje platform sprzedaży, z których możesz wybierać: rynek internetowy, gotowa platforma e-commerce lub twoja własna platforma na zamówienie (szyta na miarę). Strona e-commerce.

Jaka jest więc różnica?

Targi internetowe, takie jak eBay lub Amazon, dają możliwość sprzedaży wraz z innymi sprzedawcami. Choć wydaje się to obiecującym pomysłem, biorąc pod uwagę, że można dostać swoje produkty online nieco natychmiast, na już istniejącej stronie internetowej, która ma wysoki przepływ ruchu, minusem jest to, że stracisz na świadomości marki, jest wysoka konkurencja i co najważniejsze, wysokie opłaty. Jeśli zsumować koszty tych opłat samodzielnie w okresie czasu, w zależności od wielkości sprzedaży, można było nabyć własny sklep internetowy na zamówienie za podobną kwotę pieniędzy i nadal mają coś do pokazania dla niego.

Gotowe platformy Open Source eCommerce, takie jak Shopify czy Magento, pozwalają na dość szybkie założenie własnego sklepu internetowego przez Internet przy użyciu narzędzi. Jednak platformom open source do tworzenia stron internetowych eCommerce brakuje zazwyczaj personalizacji w porównaniu do stron szytych na miarę. Co więcej, miesięczne koszty ich prowadzenia będą się z czasem narastać, by ostatecznie kosztować nawet więcej niż opłacenie własnej strony internetowej za jej profesjonalny rozwój, tak jak w przypadku handlu na rynku online, o czym już wcześniej wspominaliśmy.

Strony internetowe eHandlu na zamówienie są bezkonkurencyjne, jeśli chodzi o elastyczność, ponieważ są one tworzone na zamówienie zgodnie z Twoimi potrzebami.

Niebo jest limitem, gdy masz swój własny sklep internetowy wykonany na zamówienie, ponieważ funkcje, które mogą być niemożliwe na dwóch wcześniej wymienionych platformach, stają się możliwe.

Strona sklepu internetowego przygotowana na zamówienie zapewni Twojej marce większą rozpoznawalność i indywidualność, ponieważ ma unikalną szatę graficzną, z którą jest projektowana zgodnie z Twoimi preferencjami, a nie zgodnie z wcześniej opracowanymi ramami.

Kiedy już dokonasz pierwszej inwestycji w zakup w pełni funkcjonalnej strony e-commerce na zamówienie, Twój sklep internetowy będzie praktycznie sam działał. Przy minimalnych nakładach na utrzymanie, początkowy koszt sklepu eCommerce jest wart korzyści wynikających z braku ograniczeń geograficznych, redukcji kosztów ogólnych, redukcji kosztów zatrudnienia i co najważniejsze, zwiększenia liczby klientów Twojej firmy.

Posiadanie strony internetowej eCommerce na zamówienie pozwoli Ci również zaoszczędzić pieniądze na kosztach reklamy w dłuższej perspektywie, ponieważ są one zbudowane tak, aby ładowały się szybciej i były bardziej przyjazne dla wyszukiwarek, gdy są profesjonalnie zaprojektowane.

Indywidualnie zaprojektowana strona eCommerce może pomóc Ci sprzedawać Twoje produkty lub usługi online, jednocześnie dając Ci narzędzia administracyjne do zarządzania Twoją bazą klientów, prowadzenia bloga obok Twojego sklepu, jak również utrzymywania zdrowych relacji z innymi odpowiednimi stronami, a wszystko to w jednym, łatwym w użyciu panelu sterowania.