Chociaż e-commerce B2B nie cieszy się takim samym zainteresowaniem i uwagą jak jego odpowiednik B2C, już teraz przynosi większe przychody (559B dolarów w porównaniu do 252B dolarów).

A także rośnie szybciej - 20 procent w 2013 roku w porównaniu do 12 procent dla B2C. Co napędza ten wzrost? Oczekiwania nabywców B2B.

"Konsumpcjonalizacja" B2B znacznie zaburzyła rynek i przedstawia nowe złożoności, z którymi firmy nigdy wcześniej nie miały do czynienia.

Najlepsze w swojej klasie firmy e-commerce B2B, które już dostosowały się do nowego paradygmatu, rozwijają się i wprowadzają innowacje tak szybko, że już odciągnęły się daleko od konkurencji. W rzeczywistości, są one o krok od tego, aby je ominąć.

Ale nie jest jeszcze za późno, aby wziąć udział w wyścigu. Wiele najlepszych praktyk e-commerce B2B i B2C jest podobnych. Po prostu wybierz najlepszego partnera do integracji, skonsultuj się z nim w sprawie najlepszej technologii dla Twojej firmy i postępuj zgodnie z tymi wskazówkami:

1. Oferuj inteligentne oferty produktowe. Liderzy w obszarze e-commerce B2B reagują w czasie rzeczywistym na zapotrzebowanie rynku i oferują odpowiednie promocje i ceny dostosowane do potrzeb klienta. Korzystają z technologii segmentacji klientów, aby zaoferować specjalne zniżki i ceny dla każdego klienta, grupy klientów, zamówienia, pozycji lub lokalizacji.

2. Wdrożenie doświadczenia użytkownika premium. W miarę jak coraz więcej nabywców B2B będzie domagać się lepszych doświadczeń użytkownika, ci, którzy zareagują z solidnymi możliwościami handlu internetowego, zyskają przychody i udział w rynku globalnym, podczas gdy ci, którzy zignorują imperatyw handlu elektronicznego, stopniowo staną się nieistotni dla dużych części rynku.

3. Dostarczanie narzędzi mobilnych dla kupujących i pracowników. Najlepsi w swojej klasie dostawcy B2B wykorzystują urządzenia mobilne do budowania lojalności klientów, usprawniając procesy back-office'owe w obu miejscach. Klienci lubią urządzenia mobilne, ponieważ mogą śledzić budżety i koszty oraz składać zamówienia praktycznie z każdego miejsca. Dostawcy lubią to, ponieważ mogą wykorzystywać dane do dostarczania odpowiednich ofert i w oparciu o kontekst klienta.

4. Oferują narzędzia zwiększające efektywność zakupów. Zamówienia masowe, wielokrotne i planowane są bardzo popularne w e-commerce B2B. Wsparcie dla tych funkcji jest koniecznością dla każdej strony e-commerce, która ma nadzieję konkurować. Firmy preferują również możliwość wykorzystania możliwości szybkiego składania zamówień.

5. Zapewniają klientom samoobsługę i administrację. Klienci B2B wolą zarządzać swoimi ustawieniami konta w obszarze samoobsługi w ramach sklepu internetowego B2B. Mogą oni przydzielać prawa swoim pracownikom, utrzymywać centra kosztów i budżety, zarządzać indywidualnymi limitami wydatków oraz ustalać nowe zasady zatwierdzania i przepływu pracy.

6. Utrzymywanie poziomów zapasów w czasie rzeczywistym i dokładności cenowej. Liderzy branży utrzymują, że używają narzędzi mobilnych w celu zapewnienia, że ich działalność jest zawsze na szczycie wysyłki, realizacji zamówień i księgowości. Taktyki kontroli zapasów zapobiegają nieumyślnemu składaniu przez klientów zamówień, które nie mogą być zrealizowane, i zapewniają dostawcom wgląd w to, co dokładnie dzieje się w ich magazynach i centrach realizacji.

7. Oferuj różne zachęty i promocje oraz spiffy dla każdego klienta. Najlepsze w swojej klasie serwisy e-commerce B2B wykorzystują segmentację klientów, oferując im specyficzne dla nich promocje i zachęty jako sposób na zwiększenie wolumenu, zwiększenie współczynnika konwersji, zwiększenie średniej wartości zamówienia, nagradzanie lojalności, a nawet usuwanie zapasów. Oczywiście te promocje mogą stanowić wyzwanie w zarządzaniu, ale dzięki odpowiedniej platformie i partnerowi można łatwo skonfigurować technologię, aby łatwo było zarządzać i integrować promocje według klientów.

8. Wspieranie zakupów PunchOut. PunchOut to często wymóg współpracy z dużymi przedsiębiorstwami. Dzięki strategicznemu partnerstwu z kluczowymi klientami, zintegrowany punch out pozwala klientom zamawiać u dostawcy bezpośrednio przez ich wewnętrzny standardowy system zakupów.

9. Zintegruj się z wszystkimi technologiami back-office. Kluczem jest tu słowo "wszystko". Nie czekaj z integracją z Twoimi systemami EDI, CRM, ERP, PIM, OMS i każdym innym zaangażowanym w Twoją działalność. Ponowne wprowadzenie danych będzie kosztowało więcej pieniędzy, gdy (nie jeśli) będziesz tego potrzebował. W krótkiej perspektywie czasowej, częściowe integracje mogą spowodować nieefektywność i dublowanie wysiłków na zapleczu.