Co to jest e-commerce? E-commerce to kupno i sprzedaż towarów lub usług przez internet oraz przekazywanie pieniędzy i danych w celu zakończenia sprzedaży. Jest on również znany jako handel elektroniczny lub handel internetowy.
Obecnie pytania o e-commerce zazwyczaj koncentrują się wokół tego, które kanały są najlepsze do prowadzenia biznesu online, ale jednym z najbardziej palących pytań jest odpowiednia pisownia e-commerce. Prawda jest taka, że nie ma takiego, który jest dobry lub zły i zazwyczaj sprowadza się to do preferencji.
Oto kilka wariantów pisowni e-commerce:
- e-commerce
- E-commerce .
- e-commerce
- Handel elektroniczny
- Handel elektroniczny
- Handel elektroniczny
(Innymi słowy, "czym jest e-commerce" jest znacznie łatwiej odpowiedzieć niż jak go przeliterować, więc być może będziemy musieli zgodzić się nie zgadzać na właściwą pisownię).
Rodzaje e-commerce
Wraz z rozwojem handlu, zmieniają się także sposoby jego prowadzenia. Poniżej przedstawiamy najbardziej tradycyjne rodzaje modeli e-handlu:
-
- Business to Consumer (B2C): B2C e-commerce jest najbardziej popularnym modelem e-handlu. Business to consumer oznacza, że sprzedaż odbywa się między przedsiębiorstwem a konsumentem, tak jak w przypadku zakupu dywanu od sprzedawcy internetowego.
- Business to Business (B2B): Handel elektroniczny B2B odnosi się do przedsiębiorstwa sprzedającego towar lub usługę innemu przedsiębiorstwu, np. producentowi i hurtownikowi, lub hurtownikowi i detaliście. Handel elektroniczny między przedsiębiorstwami nie jest skierowany do konsumentów i zazwyczaj obejmuje takie produkty jak surowce, oprogramowanie lub produkty, które są łączone. Producenci sprzedają również bezpośrednio do sprzedawców detalicznych za pośrednictwem handlu elektronicznego B2B.
- Bezpośrednio do konsumenta (D2C): Direct to Consumer e-commerce jest najnowszym modelem handlu elektronicznego. D2C oznacza, że marka sprzedaje bezpośrednio do klienta końcowego, nie przechodząc przez detalistę, dystrybutora ani hurtownika. Prenumeraty są popularnym elementem D2C, a sprzedaż społecznościowa za pośrednictwem takich platform jak InstaGram, Pinterest, Facebook, SnapChat itp. to popularne platformy sprzedaży bezpośredniej do konsumenta.
- Consumer to Consumer (C2C): Handel elektroniczny C2C odnosi się do sprzedaży towaru lub usługi innemu konsumentowi. Sprzedaż konsumencka odbywa się na takich platformach jak eBay, Etsy, Fivver itp.
- Consumer to Business (C2B): Consumer to business to sytuacja, w której osoba fizyczna sprzedaje swoje usługi lub produkty organizacji biznesowej. C2B obejmuje podmioty oferujące ekspozycję, fotografów, konsultantów, niezależnych pisarzy, itp.
Co to jest e-commerce: Przykłady
Każdy, od niezależnych freelancerów po małe firmy i największe korporacje może korzystać z możliwości sprzedaży swoich towarów i usług online na dużą skalę.
Oto kilka przykładów rodzajów handlu elektronicznego:
- Handel detaliczny: Sprzedaż produktów bezpośrednio do konsumenta bez pośrednika.
- Dropshipping: Sprzedaż produktów, które są wytwarzane i wysyłane do konsumentów za pośrednictwem strony trzeciej.
- Produkty cyfrowe: Produkty do pobrania, takie jak szablony, kursy, e-booki, oprogramowanie lub nośniki, które należy zakupić do użytku. Niezależnie od tego, czy chodzi o zakup oprogramowania, narzędzi, produktów w chmurze, czy też zasobów cyfrowych, stanowią one duży odsetek transakcji w handlu elektronicznym.
- Sprzedaż hurtowa: Produkty sprzedawane luzem. Produkty sprzedawane hurtowo są zazwyczaj sprzedawane sprzedawcy detalicznemu, który następnie sprzedaje je konsumentom.
- Usługi: Są to umiejętności takie jak coaching, pisanie, marketing wpływowy, itp., które są kupowane i opłacane online.
- Abonament: Popularny model D2C, usługi subskrypcji to powtarzające się zakupy produktów lub usług na bieżąco.
- Crowdfunding: Crowdfunding pozwala sprzedającym na pozyskanie kapitału startowego w celu wprowadzenia ich produktu na rynek. Po zakupie przedmiotu przez wystarczającą liczbę konsumentów, jest on następnie tworzony i wysyłany.
Zabijanie go: Strony, które odniosły sukces
Każdego roku sprzedaż w handlu elektronicznym wynosi biliony dolarów. Dziś jest prawie nie do pomyślenia, aby firma nie wykorzystywała przestrzeni cyfrowej do napędzania sprzedaży i wyników finansowych.
Oto niektóre z najlepszych firm zajmujących się handlem elektronicznym:
-
- Alibaba: Chińska firma Alibaba, która rozpoczęła działalność w 1999 r., jest zdecydowanie najbardziej znaną na świecie firmą zajmującą się handlem elektronicznym i sprzedawcą detalicznym, posiadającą największe rynki B2B (Alibaba.com), C2C (Taobao.com) i B2C (Tmall) na całym świecie. Ich zyski online przewyższyły od 2015 r. wszystkich amerykańskich sprzedawców detalicznych - w tym Walmart i Amazon - łącznie.
-
- Amazonka: Amazon jest największym detalistą e-commerce w Stanach Zjednoczonych i zmienił oblicze handlu detalicznego tak bardzo, że dla większości detalistów palącym pytaniem jest, jak pokonać Amazon.
-
- Walmart: Walmart, niegdyś wiodący detalista w Stanach Zjednoczonych, skoncentrował się na swojej działalności online, osiągając świetne wyniki, oferując tradycyjną sprzedaż detaliczną, a takż e dostawy produktów spożywczych i usługi abonamentowe.
- eBay: Jeden z pierwszych serwisów e-commerce, eBay nadal dominuje na rynku cyfrowym, pozwalając firmom i osobom prywatnym na sprzedaż swoich produktów online.
- Wayfair: Ten sklep internetowy z artykułami wyposażenia wnętrz jest sprzedawcą detalicznym, który nie posiada prawie żadnych zapasów. Zarządza dostawcami, zamówieniami i realizacją, a także przypisuje sobie sukcesy w zakresie personalizacji - co oznacza, że bada, w jaki sposób klienci angażują się i oferują produkty, które ich zdaniem są najbardziej pożądane przez konsumentów.
Korzyści z handlu elektronicznego
Handel internetowy w oczywisty sposób oferuje wiele korzyści. Spójrzmy na niektóre z największych.
-
- Wygoda
Handel internetowy sprawia, że zakupy są prostsze, szybsze i mniej czasochłonne, co pozwala na 24-godzinną sprzedaż, szybką dostawę i łatwe zwroty. - Personalizacja i obsługa klienta
Markety e-commerce mogą tworzyć bogate profile użytkowników, które pozwalają im na personalizację oferowanych produktów i proponowanie innych produktów, które mogą być dla nich interesujące. Poprawia to wrażenia klientów, sprawiając, że kupujący czują się zrozumiani na poziomie osobistym, co zwiększa szanse na zdobycie lojalności wobec marki. - Globalny rynek
Klienci z całego świata mogą z łatwością robić zakupy na stronach e-commerce - firmy nie są już ograniczane przez geografię czy bariery fizyczne. - Zminimalizowane wydatki
Ponieważ cegła i zaprawa murarska nie są już potrzebne, sprzedawcy cyfrowi mogą uruchomić sklepy internetowe przy minimalnych kosztach uruchomienia i eksploatacji.
- Wygoda