Co to jest e-commerce? E-commerce to kupno i sprzedaż towarów lub usług przez internet oraz przekazywanie pieniędzy i danych w celu zakończenia sprzedaży. Jest on również znany jako handel elektroniczny lub handel internetowy.

Obecnie pytania o e-commerce zazwyczaj koncentrują się wokół tego, które kanały są najlepsze do prowadzenia biznesu online, ale jednym z najbardziej palących pytań jest odpowiednia pisownia e-commerce. Prawda jest taka, że nie ma takiego, który jest dobry lub zły i zazwyczaj sprowadza się to do preferencji.

Oto kilka wariantów pisowni e-commerce:

  • e-commerce
  • E-commerce .
  • e-commerce
  • Handel elektroniczny
  • Handel elektroniczny
  • Handel elektroniczny

(Innymi słowy, "czym jest e-commerce" jest znacznie łatwiej odpowiedzieć niż jak go przeliterować, więc być może będziemy musieli zgodzić się nie zgadzać na właściwą pisownię).

Rodzaje e-commerce

Wraz z rozwojem handlu, zmieniają się także sposoby jego prowadzenia. Poniżej przedstawiamy najbardziej tradycyjne rodzaje modeli e-handlu:

    1. Business to Consumer (B2C): B2C e-commerce jest najbardziej popularnym modelem e-handlu. Business to consumer oznacza, że sprzedaż odbywa się między przedsiębiorstwem a konsumentem, tak jak w przypadku zakupu dywanu od sprzedawcy internetowego.
    2. Business to Business (B2B): Handel elektroniczny B2B odnosi się do przedsiębiorstwa sprzedającego towar lub usługę innemu przedsiębiorstwu, np. producentowi i hurtownikowi, lub hurtownikowi i detaliście. Handel elektroniczny między przedsiębiorstwami nie jest skierowany do konsumentów i zazwyczaj obejmuje takie produkty jak surowce, oprogramowanie lub produkty, które są łączone. Producenci sprzedają również bezpośrednio do sprzedawców detalicznych za pośrednictwem handlu elektronicznego B2B.
    3. Bezpośrednio do konsumenta (D2C): Direct to Consumer e-commerce jest najnowszym modelem handlu elektronicznego. D2C oznacza, że marka sprzedaje bezpośrednio do klienta końcowego, nie przechodząc przez detalistę, dystrybutora ani hurtownika. Prenumeraty są popularnym elementem D2C, a sprzedaż społecznościowa za pośrednictwem takich platform jak InstaGram, Pinterest, Facebook, SnapChat itp. to popularne platformy sprzedaży bezpośredniej do konsumenta.
    4. Consumer to Consumer (C2C): Handel elektroniczny C2C odnosi się do sprzedaży towaru lub usługi innemu konsumentowi. Sprzedaż konsumencka odbywa się na takich platformach jak eBay, Etsy, Fivver itp.
    5. Consumer to Business (C2B): Consumer to business to sytuacja, w której osoba fizyczna sprzedaje swoje usługi lub produkty organizacji biznesowej. C2B obejmuje podmioty oferujące ekspozycję, fotografów, konsultantów, niezależnych pisarzy, itp.

Co to jest e-commerce: Przykłady

Każdy, od niezależnych freelancerów po małe firmy i największe korporacje może korzystać z możliwości sprzedaży swoich towarów i usług online na dużą skalę.

Oto kilka przykładów rodzajów handlu elektronicznego:

  • Handel detaliczny: Sprzedaż produktów bezpośrednio do konsumenta bez pośrednika.
  • Dropshipping: Sprzedaż produktów, które są wytwarzane i wysyłane do konsumentów za pośrednictwem strony trzeciej.
  • Produkty cyfrowe: Produkty do pobrania, takie jak szablony, kursy, e-booki, oprogramowanie lub nośniki, które należy zakupić do użytku. Niezależnie od tego, czy chodzi o zakup oprogramowania, narzędzi, produktów w chmurze, czy też zasobów cyfrowych, stanowią one duży odsetek transakcji w handlu elektronicznym.
  • Sprzedaż hurtowa: Produkty sprzedawane luzem. Produkty sprzedawane hurtowo są zazwyczaj sprzedawane sprzedawcy detalicznemu, który następnie sprzedaje je konsumentom.
  • Usługi: Są to umiejętności takie jak coaching, pisanie, marketing wpływowy, itp., które są kupowane i opłacane online.
  • Abonament: Popularny model D2C, usługi subskrypcji to powtarzające się zakupy produktów lub usług na bieżąco.
  • Crowdfunding: Crowdfunding pozwala sprzedającym na pozyskanie kapitału startowego w celu wprowadzenia ich produktu na rynek. Po zakupie przedmiotu przez wystarczającą liczbę konsumentów, jest on następnie tworzony i wysyłany.

Zabijanie go: Strony, które odniosły sukces

Każdego roku sprzedaż w handlu elektronicznym wynosi biliony dolarów. Dziś jest prawie nie do pomyślenia, aby firma nie wykorzystywała przestrzeni cyfrowej do napędzania sprzedaży i wyników finansowych.

Oto niektóre z najlepszych firm zajmujących się handlem elektronicznym:

    • Alibaba: Chińska firma Alibaba, która rozpoczęła działalność w 1999 r., jest zdecydowanie najbardziej znaną na świecie firmą zajmującą się handlem elektronicznym i sprzedawcą detalicznym, posiadającą największe rynki B2B (Alibaba.com), C2C (Taobao.com) i B2C (Tmall) na całym świecie. Ich zyski online przewyższyły od 2015 r. wszystkich amerykańskich sprzedawców detalicznych - w tym Walmart i Amazon - łącznie.
    • Amazonka: Amazon jest największym detalistą e-commerce w Stanach Zjednoczonych i zmienił oblicze handlu detalicznego tak bardzo, że dla większości detalistów palącym pytaniem jest, jak pokonać Amazon.
    • Walmart: Walmart, niegdyś wiodący detalista w Stanach Zjednoczonych, skoncentrował się na swojej działalności online, osiągając świetne wyniki, oferując tradycyjną sprzedaż detaliczną, a takż e dostawy produktów spożywczych i usługi abonamentowe.
    • eBay: Jeden z pierwszych serwisów e-commerce, eBay nadal dominuje na rynku cyfrowym, pozwalając firmom i osobom prywatnym na sprzedaż swoich produktów online.
    • Wayfair: Ten sklep internetowy z artykułami wyposażenia wnętrz jest sprzedawcą detalicznym, który nie posiada prawie żadnych zapasów. Zarządza dostawcami, zamówieniami i realizacją, a także przypisuje sobie sukcesy w zakresie personalizacji - co oznacza, że bada, w jaki sposób klienci angażują się i oferują produkty, które ich zdaniem są najbardziej pożądane przez konsumentów.

Korzyści z handlu elektronicznego

Handel internetowy w oczywisty sposób oferuje wiele korzyści. Spójrzmy na niektóre z największych.

    1. Wygoda
      Handel internetowy sprawia, że zakupy są prostsze, szybsze i mniej czasochłonne, co pozwala na 24-godzinną sprzedaż, szybką dostawę i łatwe zwroty.
    2. Personalizacja i obsługa klienta
      Markety e-commerce mogą tworzyć bogate profile użytkowników, które pozwalają im na personalizację oferowanych produktów i proponowanie innych produktów, które mogą być dla nich interesujące. Poprawia to wrażenia klientów, sprawiając, że kupujący czują się zrozumiani na poziomie osobistym, co zwiększa szanse na zdobycie lojalności wobec marki.
    3. Globalny rynek
      Klienci z całego świata mogą z łatwością robić zakupy na stronach e-commerce - firmy nie są już ograniczane przez geografię czy bariery fizyczne.
    4. Zminimalizowane wydatki
      Ponieważ cegła i zaprawa murarska nie są już potrzebne, sprzedawcy cyfrowi mogą uruchomić sklepy internetowe przy minimalnych kosztach uruchomienia i eksploatacji.