Był taki czas, kiedy PR kojarzył się z bezpłatną reklamą, a marketing z płatną reklamą. Wyróżnienie to zatarło się od czasu popularności Internetu, a zwłaszcza mediów społecznościowych. Z drugiej strony, zależy to od tego, kogo się pyta.

W przypadku firm sprzedających produkty lub usługi, marketing i public relations mają ten sam cel, jakim jest generowanie dodatnich zysków, które przekładają się na wzrost biznesu i zysków. To się nigdy nie zmieniło, ale media społecznościowe zbliżyły się do siebie w tym, co nazywa się zarządzaniem relacjami. Nazywa się to również marketingiem relacji.

Jak to? Płacenie za reklamę w Google normalnie byłoby marketingiem etykietowanym, podczas gdy płacenie za materiały mające na celu pielęgnowanie potencjalnego klienta byłoby generalnie uważane za PR. Było to coś w rodzaju ponczu jeden-dwa. PR założył potencjalnego klienta i wygenerował dobrą wolę i zainteresowanie wile marketingu po zawarciu umowy, że klient nie mógł odmówić i działał dalej.

CZYM JEST ZARZĄDZANIE RELACJAMI?

Zarządzanie relacjami ma na celu wciągnięcie konsumenta w głębszy krąg usług i/lub produktów firmy poprzez komentarze, informacje zwrotne i propozycje większego zaangażowania. Gdy danej osobie spodoba się produkt lub usługa w mediach społecznościowych, otwiera ona drzwi do jeszcze ściślejszego związania się z firmą poprzez dzielenie się z nią i informowanie jej o ostatnich postępach, zmianach, itp. dotyczących tego, co jej się podobało. Zarządzanie relacjami jest więc hybrydą marketingu i PR.

RÓŻNE SZKOŁY MYŚLENIA

Niektórzy obserwatorzy powiedzieliby, że marketing społecznościowy ma na celu większy rynek, podczas gdy PR koncentruje się na już istniejącym. Inni twierdziliby, że PR wyrzuca dziś większą sieć nie tylko na rzecz obecnych, ale i potencjalnych klientów. Ten zasięg może być ogromny. Zastanówmy się, jak niektóre historie i strony GoFundMe stały się z dnia na dzień sensacjami i sukcesami mediów społecznościowych. Ten ostatni argument jest słuszny. Aby przetrwać i rozwijać się, PR musi rozszerzać swoje granice. Taka jest wartość i różnica między blogami, inspiratorami i innymi strategiami, które nie były popularne dziesięć lat temu.

Jak w przypadku ewolucji tak wielu innych rzeczy, nadszedł czas, aby marketing i PR połączyły się.

POŁŠCZYĆ OBA DLA SUKCESU

Czy marketing i PR powinny być rozdzielone? Aby osiągnąć maksymalny sukces w dzisiejszych czasach, obydwa powinny znajdować się w tym samym dziale, tak aby mogły one koordynować i współpracować. Powinny być nadzorowane przez tę samą osobę.

Dzięki bliższej współpracy, marketerzy i PR-owcy nie tylko uczą się współpracować, ale także odkrywają więcej o sobie nawzajem, co pozwala im osiągnąć jeszcze większą skuteczność i sukces. Dostarczanie klientom i potencjalnym wartościowych treści, jak również wyjątkowych informacji będzie służyć jedynie generowaniu większej ilości leadów, ale także bardzo cennemu wzrostowi sprzedaży.

Jeśli Twoja organizacja ma oddzielne działy marketingu i PR, teraz jest czas na połączenie tych dwóch działów. Zanim to zrobisz, zastanów się nad zorganizowaniem odosobnienia lub półdniowego międzywydziałowego spotkania pracowników, na którym przedstawisz wyzwanie, jak najlepiej zarządzać relacjami. Nie używanie drugiej nazwy pozwala zachować neutralność.

Przedyskutujcie wartości zarządzania relacjami i zakwestionujcie wszelkie pomysły, że zarządzanie nimi powinno spoczywać w jednym dziale. Możesz być zaskoczony wynikami.

Słowo ostrzeżenia: możesz wykryć pewien opór, ponieważ jeden lub obydwaj kierownicy działów mogą mieć poczucie, że fuzja wyeliminuje dane stanowisko. Bądź przygotowany z odpowiednią i sensowną odpowiedzią.