Każdy projekt jest unikalny i wymaga wyjątkowego planu rozwoju. Firmy lub startupy często nie wiedzą, z kim powinny współpracować i niestety nie zawsze produkt końcowy jest tym, co pożądane. Nawet jeśli zarówno software house, jak i agencja interaktywna dały z siebie wszystko. Jakie są główne różnice i którą wybrać, decydując się na przyszłość swojego projektu?

Agencja interaktywna

Podstawowym zadaniem i celem agencji interaktywnej jest promowanie produktu, osiąganie konkretnych wskaźników KPI, przynoszenie większych przychodów i tak dalej. Jednak agencja nie tworzy i nie buduje produktu od podstaw! Po otrzymaniu od klienta briefu, agencja pracuje nad brandingiem i koncepcją kampanii. Jeśli np. częścią kampanii jest strona internetowa lub aplikacja, to będzie ona również wykonywana - może być zlecana na zewnątrz lub przez wewnętrznych programistów agencji. Jest to jednak nadal część kampanii gotowego produktu. Głównymi zaletami agencji są świeże spojrzenie na sam produkt, doświadczenie i szerszy zakres umiejętności niż na przykład zajmowanie się promocją we własnym zakresie. Zasadniczo agencja interaktywna oferuje to, co oferowałaby tradycyjna agencja reklamowa, ale z pełną świadomością i zrozumieniem internetu. Jest to połączenie różnych technik, marketingu internetowego, doradztwa w zakresie e-commerce i projektowania / rozwoju sieci. Ważne jest, aby pamiętać, że strategia marketingowa i wykonanie jest główną usługą, ale ze względu na rosnący popyt na rynku, staje się bardziej elastyczny. Agencje zajmują się również nowymi mediami i rozwiązaniami cyfrowymi: display marketing i retargeting, optymalizacja mobile-first, SEO, content and email marketing, testowanie, social media, zarządzanie reputacją online i tak dalej. Istnieje szereg usług, które mogą obejmować znacznie więcej, ale agencja interaktywna ma do czynienia z gotowym produktem, który musi być dostarczony do potencjalnych klientów. Oczywiście, może to obejmować, tj. zmianę stron docelowych lub zapewnienie nowej ścieżki przepływu użytkownika, ale są to zmiany kosmetyczne na już istniejącej stronie internetowej lub aplikacji, podczas gdy dom oprogramowania jest rzeczywiście tworzenie ich.

Agencja interaktywna jest dobrym wyborem, jeśli:

  • masz już produkt (może to być produkt fizyczny, który wymaga obecności w formie cyfrowej lub dopiero zaczyna istnieć w Internecie),
  • Twoja firma/przedsiębiorstwo potrzebuje pomocy w zakresie marketingu internetowego,
  • chcesz sprawdzić, jak działają dotychczasowe rozwiązania,
  • Chcesz zaznaczyć swoją obecność w sieci i promować swoją markę w różnych kanałach,
  • Potrzebujesz zastrzyku i wymyślisz nową kampanię,
  • Nie możesz samodzielnie mierzyć i analizować zebranych danych.

Software House

Jak sama nazwa wskazuje, tego typu firma zajmuje się oprogramowaniem! Zazwyczaj zespół składa się z zaawansowanych technologicznie programistów, kierowników projektów, analityków biznesowych, testerów, projektantów UX-ów i tak dalej. Software house skupia się głównie na rozwijaniu lub ulepszaniu produktu i jego użyteczności. Plan marketingowy nie jest tu głównym celem, ale jeśli masz go na tym etapie, na pewno zostanie wzięty pod uwagę! Idealna, dopasowana i przyjazna dla użytkownika aplikacja internetowa lub dowolny produkt końcowy oparty na wyprodukowanym oprogramowaniu - tak, jest! Możesz budować aplikacje internetowe, strony internetowe i gry HTML5 w pełnym pakiecie: analizy biznesowe, projektowanie i branding, najlepsze linie kodu i testy produktu końcowego. Niektóre firmy software'owe specjalizują się bardziej w oprogramowaniu konsumenckim, inne w Software as a Service (SaaS), ale można też uzyskać usługę jak audyt UX w większym domu oprogramowania. Różnica między software house'em a agencją interaktywną polega na tym, że software house faktycznie rozwija i dystrybuuje produkty software'owe, podczas gdy agencja koncentruje się na zarabianiu tego, co już zostało podane.

Software house to dobry wybór, jeśli:

  • Musisz stworzyć użyteczny (nie tylko biznesowo) program,
  • Potrzebujesz cyfrowych rozwiązań problemów (i przynoszących rzeczywistą wartość),
  • Potrzebujesz systemów korporacyjnych lub strony internetowej dostosowanej do Twoich potrzeb,
  • Potrzebujesz solidnych danych i spostrzeżeń technicznych (oraz profesjonalnego zespołu, który wie jak je analizować),
  • potrzebujesz nie tylko niestandardowego oprogramowania, ale także UX (User Experience) i UI (User Interface), IA (Information Architecture), Projektu Produktu lub bardziej dogłębnego zrozumienia IoT (Internet przedmiotów),
  • Potrzebujesz warsztatów projektowania produktów lub audytu UX, aby opracować najlepsze z możliwych rozwiązań, które będą korzystne dla Twojej firmy i użytkownika,
  • Chcesz poprawić wydajność swojej strony internetowej, ale nawet świetna strategia marketingowa nie wydaje się działać.

Dom oprogramowania i agencja interaktywna. Hybrydowa forma?

Ze względu na ogromną różnorodność projektów i ich odmian, często można znaleźć software house, który oferuje również usługi agencji interaktywnej, rzadko odwrotnie. Rzecz w tym, że dla software house'u, który ma doświadczenie w dość skomplikowanych dziedzinach i zespół profesjonalistów, którzy specjalizują się w tej dziedzinie, dodanie marketingu cyfrowego nie jest takie trudne, ale również, nie jest głównym zainteresowaniem. Domy oprogramowania są powołane do tworzenia nowego oprogramowania, produktów cyfrowych, i ich dystrybucji. W zależności od umiejętności, mogą być bardziej doświadczeni, tj. w tworzeniu oprogramowania na zamówienie i projektowaniu UX, podczas gdy inni bardziej w grach HTML5.

Jeśli masz już świetny produkt, ale musisz skupić się na marketingu online, świadomości marki i obecności w sieci - wtedy agencja interaktywna jest lepszym wyborem! Jednak nawet jeśli masz stronę internetową i tak dalej, ale nie radzą sobie tak dobrze, może czas na audyt UX? Często, nawet przy świetnej strategii marketingowej, jeśli Twoja strona lub aplikacja nie odpowiada na potrzeby klientów, tracisz przychody!